Ammattiosaamisen näyttö, Kaupan palvelu ja myynti
1. 1. Osaa
valmistella myyntiin ja kaupan palveluun edellyttämät työvälineet käyttökuntoon
esim. kassapiste. Toimii ongelmatilanteissa yrityksen ohjeiden mukaisesti.
Käyttää kaupan välineitä turvallisesti kuten tavaratäydennykseen ja tilaamiseen
liittyviä tieto- ja viestintäteknisiä apuvälineitä vaihtelevissa tilanteissa.
Osaa tehdä huolellisesti kaikki palvelun lopetustyöt esim. kassa pisteen
sulkeminen. Toimii kaupan toimintatapojen mukaisesti. Toimii kaikissa
tilanteissa yrityksen liikeidean mukaisesti. Hyödyntää ja päivittää tietoja
tuotteista ja palveluista päivittäin. Välittää työhön liittyviä asioita muille
työkavereille. ylläpitää tuotteita ja tekee tuotteille tarvittavat asiat esim.
hinnoittelun yrityksen mukaisten standardien mukaisesti. Huolehtii aktiivisesti
myymälän siisteydestä ja toimii esillepanojen ja kampanjoiden toteutuksesta
kaupan ohjeiden mukaisesti. Toimii asiakkaan kanssa asiallisesti ja huolehtii
asiakkaan tyytyväisyydestä. tekee lisämyyntiä aktiivisesti ja
asiakaslähtöisesti. Noudattaa asiakkaan ja myyjän oikeuksia, säädöksiä ja
sopimuksia. Myy kanta-asiakkuutta. Käyttää kassaa huolellisesti. Tekee sovitut
kaupan jälkitoimet ohjeiden mukaisesti. Osallistuu reklamaatioiden ja
asiakaspalautteiden hoitamiseen. Seuraa aktiivisesti myynnin kehittymistä ja
tekee aloitteita myynnin määrän ja kannattavuuden kehittämiseksi. Esittää
rakentavasti ja aktiivisesti omia ideoita kaupankäynnin parantamiseksi.
Palvelee asiakkaita suomeksi ruotsiksi ja yhdellä vieraalla kielellä sujuvasti.
2. 2. Koulussa
näytetään kielet ja ATK-taidot. Kaikki muu näytetään työpaikalla. Kaiken voi
näyttää työpaikalla, jos se on mahdollista.
3. 3.
4.
4. Asiakaspalvelu
Säädökset
ja ohjeet: kuluttajansuojalaki, hintamerkinnät, sopimukset, ohjeet
käyttäytymiseen ja muuhun toimintaan, ulkoinen olemus, opetus
Asiakaspalvelu
englanniksi: Asiakkaan kohtaaminen, opastus ja neuvonta, opetus
Asiakaspalvelu
ruotsiksi: Asiakkaan kohtaaminen, opastus ja neuvonta, opetus
Kaupan
palvelu ja myynti
Kaupan
palvelu ja myynti, valmistelu
Tuotevastuualueen
hoito
Asiakaspalvelu
ja myynti
Seuranta
ja kehittäminen
Ei kommentteja:
Lähetä kommentti